Portræt af Kirstine Dons Christensen i Politikens debatsektion 31. januar 2024

”Jeg tror i virkeligheden, at jeg ser undergang som et genfødselsmoment. At når noget går under, så er der noget, der fødes igen. Jeg havde en elev, der for nylig sagde, at alt er smukkere, når man ved, at det går under til sidst. 
(...)
»Jeg ser det som en duft af revolution, der ligger i tiden. Og som lægger sig op ad dette helt enorme behov for om- skrivning af fortællinger, der har domineret, og som har ført til det kollaps, vi står i nu.”



Interview til det tyrkiske magasin Unlimited i forbindelse med oversættelsen af Apokalypse til tyrkisk, december 2023

“I’ve grown up being very close to my aunt, who is a storyteller. From a very young age I’ve listened to stories from Nordic mythology. Later, I fell head over heels in love with Greek mythology. Myths are universal and seem to me as a shared heritage of human behavior, mind patterns, our subconsciousness, dreams and power to both transform and destroy. Myths show us that after all, we’re not that different. We share thoughts, wonders and struggles. But since writing is political, it’s important to be aware of which stories you can tell, because they live inside of you - and which stories you have the fine honor of being a listener to. I believe that’s very important to be aware of when it comes to the word ‘universal’.”


Interview med Cut the Cord i forbindelse med oversættelsen af Apokalypse til engelsk, vinter 2021

“In Denmark, we have a strong tradition of producing the classics, like Shakespeare, Ibsen, Euripides, just to mention a few. As a young playwright it means that I’m in constant competition with writers who have been dead for up to 2000 years. But the dead are surprisingly strong and still very popular… Not that they shouldn’t be. But I miss seeing more new plays, especially on the main stages in Denmark. I think my generation of playwrights are extremely inspiring, rebellious and conscious of the modern world with all its political questions and battles, identity policy and the need to reframe how gender, sexuality and race are represented. And I am looking forward to seeing more of that on stage.”

PRESSE

Fotograf: Zuhal Kocan

En monolog om døde kvinder i fiktionen fra GALATHEA3000 er trykt i Tidsskriftet Dansknoter, september 2023

Begyndelsen af DU VIL MØDE EN ANDEN er trykt i onlinemagasinet Dramatisk Tekst, januar 2023

GOPLEKORET er udgivet i Hvedekorn 1-2, 2022

APOKALYPSE er udgivet på dramaforlaget Koppelwrite, 2021

AFGANG er udgivet på dramaforlaget Deus Ex Machina, og indeholder mit afgangsstykke GERTRUD i en fællesudgivelse med afgangsstykker af Sonja Ferdinand, Nanna Tüchsen og Anna Skov, 2021

GOPLEKORET er trykt i Magasinet the nxt i januar 2020

Som en del af Metro Litteratur blev min novelle HUNDEHVALP udvalgt og trykt sammen med de andre vindere i 2015

UDGIVELSER 

Artikel i Weekendavisen, januar 2024

Når jeg taler om angst, taler jeg om et ord alle bruger, hvilket både understreger og udvander alvoren. Når jeg taler om angst, taler jeg om et ord, der favner både eksistentielle kriser og akut opstået åndedrætsbesvær. Der er absolut afgørende årsager til at have angst, men der kan alligevel skimtes en rød tråd fra den enkeltes private følelse af kontroltab til den globale angst.
Der synes overalt at være en fornemmelse af sammenstyrtning. Ufatteligt mange mennesker synes at reagere på en kollektiv dominoeffekt, som om det kun er et spørgsmåls om tid, hvornår man bukker under.
(...)
I 2018 læste jeg What We Think About When We Try Not To Think About Global Warming af den norske klimapsykolog Per Espen Stoknes. Jeg interviewede fagpersoner om klimaforstyrrelserne og tog en bus til Oslo for at mødes med Stoknes for at snakke om klimapsykologi – og træer.

I sin bog introducerer Stoknes et begreb, han kalder »The Great Grief«. Vi er først og fremmest i sorg, skriver han. De reaktioner vi udviser, er udtryk for en underlæggende dyb sorg. Ubevidst forstår vi, at vi befinder os i en tid, hvor vi er ved at miste Jorden, som vi kender den. Vi er passiviseret af afmagt, så vi sørger, uden at vide, at vi sørger, og uden at forstå, at vi er fyldt til bristepunktet.”


Kronik i Politiken, februar 2016 

“Jeg sidder på et fly på vej hjem fra Lesbos. Eller det gjorde jeg for snart en uge siden, men lige siden hjemrejsen har jeg haft en følelse af kun lige at være i gang med at forlade øen. Jeg farer rundt ved forskellige check-in-skranker, mens jeg prøver at skjule min nervøsitet for, at min bagage vejer for meget.

Så letter flyet, og jeg sidder og ser ned på den græske ø, mens den forsvinder fra mig og erstattes af hvide skyer. Jeg forsøger at berolige mig selv med, at det er helt normalt at man i det ene øjeblik køber kaffe til overpris af en ung fyr der er ansat for sit ydre i Joe and the Juice, for dernæst at tage imod bådflygtninge i et af Europas grænseområder. Men jeg kan ikke finde ro. Måske, det er mig der er for sart, eller også er den her verden simpelthen blevet lidt skørere siden sidst vi tjekkede efter. “

ARTIKLER