DAGENE, DAGENE, DAGENE

DAGENE, DAGENE, DAGENE, Revolver, sæson 23/24
Roman af: Tone Schunnessen
Bearbejdet til scenen af: Marie Bjørn 
Instruktør: Jennifer Vedsted Christiansen
Medvirkende: Anne Sofie Wanstrup
Scenedesign: Fryd Frydendahl

ANMELDELSER

  • “Det hele handler om pengene”, konstaterer Bibbs i starten af forestillingen, og på mange måder handler Dagene, dagene, dagene faktisk om penge. Som dagene går oprulles Bibb’s historie som influencer, før der var noget der hed influencer. Hun var vært på MTV, blogger, deltager i diverse programmer på flow-tv. Jobbet som kendt-for-at-være-kendt har givet Bibbs en kamæleons omskiftelighed, der i dramatiker Marie Bjørns bearbejdning af værket og Jennifer Vedsteds instruktion finder et charmerende, til tider foruroligende udtryk. “Jeg har altid levet af at gøre folk opmærksom på mig”, siger hun med glasklar selvindsigt”.

  • dagene, dagene, dagene er baseret på Tone Schunnesson roman af samme navn og forstørrer som den præmissen for en influencer, hvis krop og følelser er den hårdeste valuta. Nok har Bibbs været et forbillede for mangt en yngre kvinde gennem sin vilje til at dele og en krop uden idealmål, men nu er hun 38, og der er sjældent bud efter hende.

    Bibbs inkarnerer med sin overfladiskhed og mangel på både moralsk stopklods og evne til at udsætte sine behov næsten en fordums tids fordom om dumme, kendte mennesker – for i dag skelner vi jo ikke mellem høj- og lavkultur, vel?

    Marie Bjørns dramatisering lykkes, som romanen selv, med at skyde kiler ind i den nemme læsning. Måske er Bibbs mere snu end dannet, men dum er hun ikke – og i små glimt titter selverkendelsen frem. Man må jo ikke lyve om andre. Men når man nu først er begyndt, er det nemt at fortsætte.